måndag 23 maj 2011

Rutor, rutor och ännu mer rutor!

På senaste tiden har jag vigt min fritid åt rutor. Det vill säga de få minuter om dagen då minsteman inte klättrar på mig vilket inte blir speciellt många per dygn.

Tänk vad lugnt och skönt det var innan han lärde sig att klättra upp på saker, då kunde jag sitta med min stickning eller virkning medan han grejade med sitt på golvet. Den tiden är förbi. *snyft*

Rutor var det ja, jag fick en idé när jag sorterade mina restgarner efter färg (kul grej bara). Jag såg framför mig en mormorsrutefilt i olika blå nyanser kantade med svart, låter inte dumt va?

Jag började virka rutor framför tv:n för några veckor sedan och i fredags hade jag färdigställt sjuttio stycken mormorsrutor 14 gånger 14 centimeter, alla kantade med svart.



På bilden är alla sjuttio rutorna staplade efter färg och mönster. Då återstod bara det stora och tuffa jobbet med att organisera rutorna inför montering. Det kan bli ett stort och långdraget projekt då jag är något petig och kan fastna helt i att matcha ihop saker men den här gången gick det faktiskt förvånansvärt snabbt. Alla rutor fick inte vara med i filten utan några stycken blev lagda åt sidan för framtida projekt.



Här ligger rutorna fint organiserade inför monteringsarbetet och nu pågår monteringen så fortsättning följer....

2 kommentarer:

  1. Det kommer att bli fint, när det är färdigt. Och vad roligt att du kan hitta tid att sitta med det. Mitt korsstygnsbroderi har legat orört sedan strax innan Oskar föddes :-(

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket jobb du har gjort med rutorna. Ska bli spännande att se filten klar :)

    SvaraRadera