tisdag 7 juni 2011

Lite sytt

En av fördelarna med långhelg är att man har lite mer ledig tid. Eller snarare att resten av familjen är lediga. Mina dagar ser ju inte så annorlunda för att det är helg förutom att jag har lite mer sällskap här hemma då.

Hur som helst så passade jag på att släpa fram symaskinen och få lite sytt när jag hade maken hemma. Det är ju så mycket enklare att göra sånt när man slipper springa efter en 15 månaders kille som är över allt och river.

Projektet för dagen blev en dyna till den nyinförskaffade vagnen, en Teutonia Mistral som inhandlats för en billig peng via Blocket.

Eftersom denna vagn har annorlunda ryggstöd och fällning än vår gamla vagn så fick jag rita ett helt nytt mönster för att det skulle passa bra.

Jag valde också att göra ett stycke tyg med resår som man kan dra över ryggstödet så att dynan sitter kvar på plats även då barn rör sig i vagnen. Det är nämligen en sak jag verkligen avskyr med alla dessa dynor utan möjlighet till fastsättning, de hasar alltid omkring! Till sådana dynor använder jag vanthållare som jag klämmer fast i dyna och vagnsklädsel, men det är ju mycket enklare om man slipper extern utrustning.




Jag valde att göra min dyna i två olika mönstrade bomullstyger. Först tänkte jag ha fleece på ena sidan men sedan ångrade jag mig. Vad ska det vara bra för egentligen? Skönt och mjukt på höst, vinter och tidig vårkant kanske? Fast jag föredrar att ha lammskinn/fårfäll i vagnen så en fleecedyna vore helt bortkastad då den ändå inte skulle användas. Genom att istället använda två roliga mönstrade tyger så förändrar man lätt utseende bara genom att vända på dynan vilket tilltalar mig.

Sagt och gjort, det blev en sida med Gunilla Axéns gröna molntyg och en sida i ett härligt galet blommigt retrotyg som jag är väldigt förtjust i. Molntyget matchar även den fina gröna molnfilten vi har här hemma och den snygga molnväskan som är på väg hem till mig från butik busfröt i Trosa. Väskan ahr jag tänkt att ha hängande på vagnen. *nöjd*


3 kommentarer:

  1. Hej. Jag blev så förtjust i de virkade blommorna som du hade beskrivning på förra sommaren. Jag har använt dom till att göra en cykelgirlang, finns på min blogg under etiketten cykelgirlang om du vill kolla. Nu undrar jag om jag får ha med några cykelgirlanger på en hantverksdag som jag ska medverka på nu i juli. Det är inte fokus på försäljning utan på information och inspiration om olika handarbetstekniker. Jag tänkte ha med några småsaker till försäljning (cykelgirlanger, broscher och hårspännen är tanken) men vill kolla med dig om det är ok med dina blommor. Jag gör självklart reklam för din blogg och beskrivningen där. Det är naturligtvis helt ok om du säger nej, i så fall får jag hitta på en egen variant av virkad blomma, jag vill inte missbruka något förtroende. Lycka till med sommarens projekt!

    SvaraRadera
  2. Tack Jinni! :-)

    Händer på Haga - Vad kul att du gillar blommorna och vilken rolig idé med cykelgirlangerna. Det behövs ju så lite för att något vardagligt ska få det där lilla extra. :-)

    För min del är det helt okej med att du använder blomman på dina projekt och på hantverksdagen. Lycka till!

    SvaraRadera