onsdag 20 juli 2011

Det blev visst en filt till

Ja, du läste rätt! Det blev visst en filt till. sengihnampakgigi

Jag vet inte riktigt vad som hände, det bara blev så. Eller? Nä, det är ju inte riktigt sant. Har du någon gång varit med om att du köpt ett garn och sedan inte gillar det rent utseendemässigt? Det var det jag råkade ut för.

Jag är, som ni kanske förstått, ganska förtjust i garn. Speciellt sektionsfärgade garner. Jag älskar självrandande och självmönstrande garner men ibland är det svårt att se hur just det garn man har köpt på sig kommer att bete sig när man väl börjar arbeta med det. Garnet jag använde nu hade kul färger men sektionerna gjorde att det blev en tråkig mix. Ska jag vara ärlig så trodde jag att det skulle se helt annorlunda ut då var färg för sig var fin men det tilltalade mig inte alls. Däremot var det mjukt och mysigt så jag kände att man borde ju faktiskt göra något vettigt av det trots mönstringen.


Det fick bli en filt. senyum

Efter att ha börjat, repat upp, börjat, repat upp, börjat och repat upp så bestämde jag mig för att göra en mormorsrutevariant. Jag virkade sex stycken mormorsrutor som jag satte ihop till en rektangel, sedan fortsatte jag virka stolpgrupper runt om som om det var en stor mormorsruta. På så sätt växte filten lagom både på längden och bredden.



Jag virkade tills garnet tog slut och det blev en medelstor filt som passar för ett barn i spjälsängen eller soffan. Filten känns vårig/somrig i färgerna och är vädligt mjuk och skön då garnet är en blandning av bomull och akryl.

Jag har inte blockat den än så jag har inga färdiga mått. När jag var klar med den hade minsteman just somnat i soffan så han fick premiärtesta den direkt.

6 kommentarer:

  1. Fin och somrig!
    Vad heter garnet?

    SvaraRadera
  2. Superfin filt - gallerfilten också!

    SvaraRadera
  3. Jättefin filt och lilla"klimpen"också.Slumrar så sött under filten.Bra idé det där,den tar jag till mej.

    SvaraRadera