söndag 10 juli 2011

Filt på väg!

När vi ska ut och långåka brukar jag ta med mig handarbete, jag tycker det är ett perfekt att ta tillfället i akt och få flera timmars samanlagd stick eller virktid. Värmlandsresan var inget undantag, jag slängde ner några härvor garn och en virknål i min respåse på väg ut till bilen. Jag hade ingen direkt plan utan tänkte att jag kommer nog på något.

Garnet jag tog med var ett halvtjockt sektionsfärgat bomullsgarn som jag ropat in på Tradera. Det är sektioner med vitt, orange, brunt och grönt. Lite retrokänsla men ändå ljust och fräscht. Jag tänkte att det skulle bli en utmärkt sommarfilt till terrängvagnen som ju är orange med grön och fin egensydd molndyna. Då jag också har väskor i brunt, orange och grönt så kändes färgerna klockrena.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra filten så det började med att jag virkade en bit för att se hur det blev, repade upp, började om, blev inte nöjd igen och så höll det på ungefär halva resan upp. Efter ett tag så kom jag i alla fall fram till att det var en gallerfilt som skulle virkas och började komma igång.

Väl uppe hos svärisarna så insåg jag att mitt ögonmått inte var helt bra, jag hade nämligen glömt måttbandet hemma så jag höftade lite på storleken. När man sitter i en bil så ser saker och ting större ut än de är inser jag nu, filten blev på tok för smal så det var bara att repa upp igen. Gör om gör rätt!

Lånade måttband av svärmor och började om igen. Den här gången hade jag fått upp farten och visste hur jag ville ha det så det gick lite snabbare att komma någon vart. Det blev lite virkat varje kväll och på hela resan hem. Vi kom hem sent på måndagskvällen och då var filten ungefär en decimeter från färdig.

På tisdagskvällen gjorde jag klart det sista och sedan fick filten vila ett par dagar och i fredags så virkade jag klart kanten. Det fick bli enklast möjliga dvs fasta maskor runt hela filten för att ge lite mer stadga.

Nu har jag kommit så långt att den ligger blöt och uppspänd på blockning. Så imorgon är den klar! Då ska jag fota det färdiga resultatet så att jag kan visa upp den. Tills dess får jag lämna er med en sneakpeak, tagen med mobil under hemresan i bilen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar