lördag 24 september 2011

Snart är det mössväder

Det kanske inte riktigt är dags för varma mössor än men snart så. Jag har länge tänkt att jag skulle sticka en Aviatrix mössa till minsteman i ett garn jag har liggande. Garnet är flerfärgat i grönt, lila och turkost. Perfekt matchningsmässigt då vi har ytterkläder i grönt och turkost.

Garnet är en ull/acrylblandning och jag köpte det för länge sedan. Det är halvtjockt och supergosigt. Påminner lite om garnet Lovisa men är inte lika tjockt.



Jag gillar aviatrixmössan då den är lätt att sticka. Man ska inte låta lura sig av att mönstret verkar avancerat, det är inte hälften så svårt som det verkar. Tar man det steg för steg så är det riktigt enkelt och har man en gång gjort en så går det snabbt och enkelt att göra nästa.

Förutom att aviatrixmössan är snabbstickad så är det en väldigt bra modell för ett litet huvud. Det är en omslutande modell med bra skydd för öron och nacke.



Ursprungsmönstret har ett band under hakan som knäpps med en knapp men då jag gjorde min första aviatrix hade jag inga lämpliga knappar hemma så jag gjorde knytband istället. Jag tycker det blir bra så jag har fortsatt göra så.

Mönstret på Aviatrix hat hittar du här om du är Ravelry medlem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar