lördag 15 oktober 2011

Lilla koftan

Den här veckan har jag stickat en kofta. Jag började i söndags och sen har jag stickat lite varje kväll i veckan. Koftan gjorde jag till minsteman så det var inget stort projekt.

Jag stickade koftan i ett underbart rent ullgarn som jag köpt på mig för länge sedan. Det är sektionsfärgat i härliga regnbågsfärger. Jag har länge gått och klappat på dessa fina nystan men inte riktigt kunnat bestämma mig för vad det skulle bli av dem.



Ett tag funderade jag på att göra en filt till minsteman av det men garnet är lite för tunt för det tycker jag. Det blir en så sladdrig filt. En flit ska ha lite stadga och gärna vara tjock och mjuk, speciellt om man ska ha den i vagnen.

När jag var klar med mitt senaste projekt så satte jag mig och kikade i mönsterpärmarna och i mina fina stickböcker. Där var det! I boken Värma en liten fanns det enkla men fina mönstret på lilla koftan. Inget snack om saken, en sådan måste göras och vad passar bättre till en fin liten kofta än det fina ullgarnet.



Efter lite räknande och lite mätande satte jag igång. Mönstret är väldigt lätt och större delen av koftan stickas i ett stycke på vanliga stickor eller rundsticka. Man stickar koftan upp i från och ned vilket är väldigt praktiskt då det är lätt att mäta och justera under tiden. Jag stickade ärmarna på strumpstickor så att jag slapp sy ihop dem sen. Gör man det så blir det en kofta helt utan sömmar. En kofta helt i min smak alltså.

Nu är koftan klar och det enda som är kvar att göra är att bestämma sig för vilka knappar den ska ha. Det blir nog träknappar men vilken färg vet jag inte än. Jag får visa upp koftan en gång till sen när den fått knappar men så här ser den ut nu.



När jag stickade den så blev jag sugen på att göra en likadan men lite utsvängd och med kort ärm. Det vore ju så himla fint utanpå en långärmad body tex. Kanske är den modellen lite väl feminin? Tur att jag har åtminstone en väninna med en liten tjej som jag kan pyssla till.

4 kommentarer:

  1. Jättefin! Jag älskar regnbågsfärgade garner! Den är väldigt lik min kofta som jag stickade i somras, jag hade också regnbågsgarn och stickade uppifrån och ner =)
    http://druttens-pyssel.blogspot.com/2011/09/regnbagskofta.html

    SvaraRadera
  2. Din kofta var också jättefin. :-) Jag ska testa Tant Koftas mönster också. Har tänkt göra det länge men inte kommit mig för.

    SvaraRadera
  3. Åh vad fin den blev! Gillar verkligen att färgerna stämde så bra också, att den var röd både upptill och nertill. Ett så fint garn passar så bra i enkel modell så de fina färgerna verkligen kommer fram.

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart garn! Koftan blev jättefin :)

    SvaraRadera