måndag 3 oktober 2011

Virkad sjal

Jag har länge haft ett par fina höstiga nystan Drops Delight liggande. Tanken var att det skulle bli en sjal men jag har inte riktigt kunna bestämma mig för vad för typ av sjal.

För en tid sedan var det någon i handarbetstråden på FL som länkade till ett bra basmönster till en virkad sjal. Jag sparade mönstret för framtida behov och nu i lördags plockade jag fram det och bestämde mig för att testa.



Det var otroligt lättvirkat och fort gick det. Perfekt för ett självmönstrande garn då garnet får tala för sig självt.

Jag gillar luftiga och mjuka sjalar så jag använde mig av en 6 mm virknål trots att rekommendationen var en 2,5 mm. Två nystan gick det åt och resultatet blev en mjuk, luftig och lagom gles scarf.



Jag är väldigt nöjd med resultatet. Den här modellen kommer det garanterat bli fler av då det enkla mönstret går att variera i oändlighet.

Beskrivningen hittar du här hos virkpia.



2 kommentarer: