fredag 6 januari 2012

Äntligen är stora filten klar!


Så blev jag klar med stora filten till slut! Jag måste medge att jag var rätt så trött på den fram emot slutet dvs de sista 40 centimeterna ungefär! *s*

Jag virkade den här filten i ett vågmönster (ripple) mönster som är lite annorlunda än det jag gjort tidigare. I det här mönstret minskar man genom att hoppa över maskor istället för att göra en ihoptagning vilket ger ett fint hålmönster.

Jag använde garnet LOL som är ett garn gjort delvis av återvunna PET-flaskor. Färgerna har min äldste son valt då jag virkade filten till honom.

Filten blev 200 x 110 cm lång och har nu flyttat upp till äldste sonens säng.



8 kommentarer:

  1. OJ! Vilket arbete! Jättefin!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    har kollat runt på din blogg och inspirerats av bla alla fina bebisfiltar. Då jag ska ge bort filten funderar jag på är hur man vet att garnerna inte fäller på varandra när man tvättar. Eller ska man strunta i att den inte är tvättbar osv.?

    Rent logiskt kan jag komma fram till ett svar men jag tänkte kolla med någon som både har vana av virkande och användandet

    /Lisa

    SvaraRadera
  3. Hej,
    jag undrar hur mycket garn som gick åt till filten. Jag har nämligen 8 hg ullgarn hemma och funderar på hur stor filt jag vågar börja på.

    /Canan

    SvaraRadera
  4. Lisa - Det beror ju lite på vad du har för garn. Är det köpt i butik har du ju en banderoll där du har tvättråd. Om man följer tvättråden ska de ju inte fälla men för att vara på den säkra sidan kan man ju ta lite garn och lägga i blöt över natten tex och se hur det beter sig. Är det ett hemfärgat garn eller köpt utan banderoll skulle jag absolut göra det för att se hur det beter sig.

    100% ull handtvättar man ju oftast och då i ganska sval temperatur, då fäller det sällan men samtidigt finns det ju garn som gör det. Så testa!

    SvaraRadera
  5. MissCS - Hur stor filt man får på en viss mängd garn handlar om ganska många faktorer. Dels vikt, dels löpmeter, dels tjocklek och dels valt stick eller virksätt. Har du banderoll så brukar det finnas info om hur många maskor och antal varv som ger 10 cm med de stickor som tillverkaren rekomenderar.

    Absolut bäst men också tråkigast är att göra en provlapp där du kan räkna ut hur mkt garn som går åt för en ruta på 10x10 cm. Därefter kan du räkna ut på ett ungefär hur mkt garn du måste ha för att sticka/virka en viss storlek.

    Jag hade 8 nystan LOL i vardera färg och gjorde av med knappa 7 nystan. Nu höftar jag lite men gissningsvis runt 1200 g av det garnet. Men då garnet är lätt och tjockt så växte ju filten ganska snabbt i storlek.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Underbar filt! Förstår att du tröttnade lite på slutet. Så är det alltid för mig med större projekt :)

    SvaraRadera